#Rebel 6: Jessica De Block

#REBELSONLY : Ondernemen in de nieuwe wereld

Als ondernemer je weg zoeken van de oude naar de nieuwe wereld... Ik vind het best pittig en ging daarom in gesprek met webshopowner en Alfavrouw Jessica De Block. We delen dezelfde inzichten en bezorgdheden en gaan door dezelfde crisissen. Wat betekent succes nog en wat is onze rol in de nieuwe wereld? Voor alle bewuste consumenten en alle zoekende ondernemers: mis deze niet!

Shownotes

Wil je op de hoogte blijven van #REBELSONLY? Meld je dan aan op de nieuwsbrief :
www.elke-vermeire.be/podcast

Je kan helpen om onze boodschap te verspreiden door deze podcast te liken en te delen. Je kan ons project ook steunen door een portie #buikgeluk toe te voegen aan je eigen leven met de Gutness Lifestyle.

Kan je de aflevering hier niet afspelen? Download ze dan via :

Of lees het gesprek hieronder:

Vertel ons even wie je bent en wat je doet?

Ik heb 2 bedrijven, Antwerp Avenue daar ben ik mee gestart toen ik nog op de universiteit zat. Het is een brillenmerk met accessoires voor ambitieuze vrouwen. Alfavrouwen is daarna als tweede bedrijf gekomen. Ik begon samen met mijn beste vriendin Amy met masterclasses te geven in real life voor 20 man. Nu hebben wij een online community met 25 000 leden.

Dat is heel straf want hoe oud ben je nu?

Ik ben 28 jaar.

Zoveel in de wereld zetten op zo’n jonge leeftijd vraagt moed. Ik weet zelf ook wat het is om een merk neer te zetten. De reden waarom ik je heb uitgenodigd is omdat ik het over ondernemerschap wil hebben. Ik zou graag samen met jou eens nadenken over wat is er nu, hoe hebben we ons bedrijf vorm gegeven, wat heeft er ons tegen de borst gestoten, wat doet ons pijn en hoe zouden we het graag anders zien?

Laten we beginnen met je ondernemingsverhaal, wat kan je met ons delen daarover?

Ik was 22 jaar en ik schilderde toen heel graag. Ik maakte vaak iets en postte dat online om te delen met mijn eigen netwerk. Er was toen 1 schilderij dat 8 mensen wouden kopen. Dit was natuurlijk heel leuk maar ik had zo maar 1 exemplaar. Toen kwam ik op het idee om dit op een telefoonhoesje te plaatsen. Op die manier zou iedereen mijn schilderij kunnen meedragen als deel van hun identiteit. Ik heb ADHD en het voordeel is dat ik mij eigenlijk op veel verschillende dingen kan focussen en steeds op zoek ga naar nieuwe uitdagingen.

Ik vond uiteindelijk tijdens mijn examenperiode een website waarop ik mijn ontwerp kon uploaden en op die manier kon ik zo’n hoesjes bestellen. Ik heb er meteen 80 exemplaren van kunnen verkopen aan mijn eigen netwerk. Zo ben ik eigenlijk gestart en bekeken wat ik daar nog meer mee kon doen. Op een bepaald moment heb ik dan ook de klik gemaakt om er 200 % voor te gaan. Zo is het eigenlijk allemaal begonnen.

Ik ben vooral fan van de brillen want het zijn blue light blockers en die zitten natuurlijk in mijn hormonen verhaal. Hoe ben je daar op gekomen?

Zoals eigenlijk alle producten die ik heb, ben ik gestart vanuit de nood/vraag van mijn doelgroep. Ik had de afgelopen 6 jaar heel nauw contact met mijn doelgroep en ik beantwoordde dagelijks alle berichten die ik kreeg. Nu begint dit soms wat moeilijker te worden… Maar daardoor kreeg ik ook heel wat feedback en de vraag om iets nieuws te maken. Net zoals die brillen, die zijn super waardevol maar ik had er zelf niet aan gedacht om dit op de markt te brengen. Een blue light blocker is een bril die je ogen beschermt tegen het blauwe licht van je schermen. Zeker ‘s avonds wanneer je zo’n bril opzet dan denkt je brein ten minste niet dat het nog volop dag is. Onze ogen zijn niet gemaakt om de hele dag naar blauw licht te kijken.

Het is wel heel straf dat je de trends in de markt heel goed aanvoelt en daar dan een hip product aan kan koppelen. Wat dit ook weer blootlegt is dat we in onze huidige maatschappij massaal verslaafd zijn aan onze schermen. Het voordeel van bijvoorbeeld aanwezig te zijn op sociale media is dat je een band creëert maar eigenlijk is het niet gezond voor mezelf. Mijn kinderen zeggen: mama wanneer stop je met je telefoon?

Hoe ervaar jij dit?

Ja, dat is heel erg. De manier waarop ik mijn bedrijf heb gebouwd is zeker niet de manier hoe ik mijn hele leven wil spenderen. “Eat shit for 5 years and eat caviar for the rest of your life”. De afgelopen jaren waren best zwaar en ik hield totaal geen rekening met mijn gezondheid. Op mijn 16e kreeg ik enorm veel pijn en daar heb ik nog 3 jaar mee rond gelopen. Ik kon niet meer goed zitten en had een ontsteking op mijn bekken. Uiteindelijk kreeg ik de diagnose dat ik hyper laxe gewrichten heb. Toen ze eerst dachten dat ik reuma had, mocht ik niet sporten maar toen later de diagnose werd gesteld moest ik net revalideren door alleen maar te sporten. Nu zou ik het niemand aanraden om zo veel te werken op zo’n korte tijd want ik zie het nu ook anders. Berichten beantwoorden en stories maken zie ik als mijn werk en dus als taak. Een taak moet je ook kunnen afronden binnen een bepaalde tijd en dat doe ik nu ook. Vroeger zag ik het beantwoorden van berichten niet als mijn werk en was ik na mijn werk nog tot 2 uur ‘s nachts bezig met het beantwoorden van berichten. Zo kan het ook bij jou zijn. Als je een mama bent die moet werken, dan moet je werken; dat is normaal. Als je tijdens je thuistijd berichten zou beantwoorden dan is dat eigenlijk minder normaal.

De voornemens zijn er altijd en in vakanties kan ik volledig detoxen en kom ik bijna niet online. In mijn achterhoofd denk ik dan wel steeds na over die algoritmes van Instagram maar een bedrijf in Amerika mag niet beslissen wanneer ik online moet zijn. Mensen hangen aan jullie lippen bij Alfavrouwen want ook Amy is een ongelofelijk succesvolle madam. Zeker als het over de omzet gaat en wat jullie neerzetten. Dat is natuurlijk onze definitie geworden van succes. De Euro’s die je omzet en het succes. Dat dit vaak ten koste gaat van zelfzorg, dat zien de mensen niet. Dit willen jullie misschien ook niet altijd meer verkondigen?

Ja, 100 %. In december zijn we samen naar Dubaï gegaan voor te werken maar ook om een beetje te ontspannen. We ervaren op zo’n momenten ook de grootste transformaties. We zijn gekomen op een punt dat we niet meer vanuit onze missie willen verkondigen dat je keihard moet knokken voor succes. Ikzelf had vroeger geen voorbeelden, er waren geen behind the scenes. Het voorbeeld van ondernemen vond ik in boeken en heel vaak in mannen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen andere manieren zijn van ondernemen en ook van de definitie van succes. Het is daarnaast een marathon en geen sprint. Je kan veel langer doorgaan in een gezond lichaam dan wanneer je op een jaar een miljoen hebt op je rekening maar helemaal opgebrand bent.

Ik ben het volledig met je eens, gezondheid is ook mijn missie. Gezondheid is het stuk dat de meeste mensen vergeten in de business wereld. Ik heb heel lang gedacht dat ik ook zo’n vrouw moest worden die het succes heeft en cijfers nastreeft. Maar door een cijfer na te jagen ontgroei je een beetje wat je echt vanbinnen wilt. Erken je dit ook?

Ja, zeker zo leef ik mijn leven!

Ik ben aangenaam verrast dat jullie die naar buiten komen met de cijfers en succes toch ook die diepgang hebben. Op persoonlijk vlak zijn jullie wel heel hard met bewustzijn bezig. Dat zien mensen natuurlijk niet altijd op jullie socials. Hoe zouden jullie die kloof nu dichten zodat mensen dit misschien ook een stukje te zien krijgen?

Dat is nog een heel groot vraagstuk maar ik heb dit jaar wel een grote shift gemaakt. Ik laat alles los wat niet meer in alignment is. Op die manier zal ik vanzelf op het juiste pad terecht komen. Ik ben altijd een enorme goal digger geweest waardoor ik veel persoonlijke mijlpalen behaalde. Ik ben eigenlijk nooit blijer geworden van die mijlpalen dus het zijn heel andere dingen die mij blij gemaakt hebben. Ik wil nog altijd heel graag meer geld verdienen. Hoe meer er langs mij passeert hoe meer er gaat naar de mensen in wie ik geloof dat zij mee de wereld kunnen veranderen.

Dat is heel mooi. Ik denk dat we een beetje hetzelfde pad hebben bewandeld. Op een bepaald moment voelde ik ook dat ik er zoveel meer uit kon halen maar ik word niet blij van veel geld op mijn rekening als in: “nu kan ik als persoon er rijk van worden”. Ik ben totaal niet materialistisch want toen ik meer geld had dan stak ik het nog altijd niet in uiterlijke dingen maar wel in dingen die mij persoonlijk vervullen. Ik vind het mooi om te zien hoe jullie op jullie eigen unieke manier ook diezelfde shift aan het maken zijn.

Toen jullie mij voor het eerst contacteerden om te komen spreken voor jullie podcast stuurde je mij: ps ik ben ook wakker hé. Dit weten veel mensen niet omdat je daar niet mee naar buitenkomt. Dit is begrijpelijk want je hebt natuurlijk ook een heel groot bereik. Hoe kan je dat bewustzijn dan wel vertolken?

Bij Alfavrouwen staan we voor onafhankelijkheid van ondernemers en ambitieuze vrouwen in al zijn aspecten. We hebben ook een Alfa Tribe waar we die “gezonde en ambitieuze” leuze aan koppelen. Vroeger ging het heel concreet over email funnels en ondernemen maar nu gaan we ook sprekers laten komen voor breathworks, seksualiteit,… We gooien dit allemaal samen want het is onlosmakelijk verbonden met elkaar. We willen gewoon niet meer dat vrouwen in burn-out belanden want dan ben je niets meer waard voor jezelf of voor de wereld. Als we mensen sturen in de richting van hun persoonlijke kracht dan gaan we daar met z’n allen beter van worden. Het is ook mijn missie om ervoor te zorgen dat veel vrouwen financieel onafhankelijk worden zodat je niet afhankelijk moet zijn van de overheid. Hoe die weg er concreet uitziet dat weet ik nog niet maar ik voel dat ik wel ondernemers een duwtje kan geven op dat vlak. Het is niet dat ik continu mijn eigen bedrijven wil upscalen en internationaliseren want daar ligt mijn missie niet.

Ik heb volledig hetzelfde gevoel met mijn bedrijf, Gutness. Ik voelde diezelfde missie maar op een heel ander niveau. Vroeger voelde ik het meer als een wedstrijd maar het laatste jaar voel ik heel sterk dat we onze krachten moeten bundelen en ons moeten verbinden met elkaar. Als kleine lokale partijen moeten we meer dan ooit elkaar helpen. Het is daarom ook heel mooi wat jullie doen met de Alfa Tribe. Verschillende visies/ sprekers aan bod laten komen en wie weet ook andere kleine ondernemingen ondersteunen.

Klopt. Ik dacht ook al na onder welk bedrijf ik dit moet onderbrengen maar eigenlijk maakt dit niet uit. Al werk ik samen met een compleet vreemde, zolang het maar juist voelt voor mij en ik er de juiste energie van terugkrijg. Wat mij nu vooral te doen staat is om onder mijn beste vorm zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen die op hun beurt ook weer andere mensen kunnen helpen.

Zo mooi! Ik kreeg een paar maand geleden het gevoel: wat ben ik hier nu eigenlijk aan het doen met mijn bedrijf. Ik denk dat jij dit gevoel ook gekregen hebt?

Inderdaad in Dubaï. Ik stelde mij de vraag of ik mijn eigen bedrijf nog heel groot wou maken met alleen maar spullen of iets anders. Ik heb ook nog met Zalando samengewerkt en dat was een mijlpaal. Ik wou dit op 5 jaar behalen maar na 3 jaar namen ze zelf contact op met mij. Het was totaal niet wat ik had verwacht. Ik kwam in contact met een agency die grote vestigingen heeft in de wereld die Antwerp Avenue van daaruit konden verdelen naar de verschillende lokale Zalando vestigingen. Daar was een contract aan verbonden van 4 kwartalen omzet van ongeveer 100 000 euro dat zij vast gingen inkopen. Dit ging niet vanzelf en zeker niet aan het begin van corona. Het ging helaas niet zo vlot en ik had er al geen zin meer in. Ik ging er ook zeker niet blijer van worden.

Wat betekent geld als je iets aan het doen bent dat je niet gelukkig maakt? Ikzelf heb ook een webshop en op een bepaald moment kon ik ervoor kiezen om mijn merk groot te maken maar toen was corona er… En toen ik wist met welke partijen ik zou moeten samenwerken dacht ik ook laat maar. Maar deel zeker je verhaal van Zalando?

Zalando heeft subsidies gekregen van de Duitse overheid toen zij zijn begonnen. Wat ik al niet begrijp waarom zij dat zouden doen. Ik zou dat ook leuk vinden moest ik eens 2 miljoen krijgen voor mijn bedrijf! Maar eigenlijk ook weer niet. Daarna zijn er aandeelhouders in het spel gekomen die er miljarden hebben ingestoken om er eigenlijk voor te zorgen dat zij over een periode van 20 jaar verlies konden blijven draaien om daarna winst te kunnen maken en als enige speler over te blijven. Geen enkele speler kan gewoon concurreren tegen Zalando door de prijzen, geen verzendkosten en gratis retour. Lokale boetieks die ook die merken verdelen kunnen gewoon niet meedoen met al die kortingen. Tijdens corona kwam er ook een piektoeslag van de verzendbedrijven terwijl die piek vooral komt door een Bol.com, Zalando,… en niet door kleine webshops. Maar het zijn net die grote webshops die wellicht bepaalde contracten hebben met de verzendbedrijven waardoor ze die volgens mij niet eens hoeven te betalen. Mijn producten werden opgestuurd naar een van de grootste Zalando warehouses in Polen en van daaruit gebeurde de verdeling bij bestellingen. Bij bestellingen kwam er elke maand een bedrag binnen van Zalando maar daarnaast moest ik ook elke maand een bedrag naar Zalando sturen voor de “Pick & Pack” van de producten. Het bedrag dat ik aan Zalando moest betalen was elke keer veel hoger dan wat er binnenkwam. Dit komt omdat veel mensen gewoon maar zaken bestellen en die weer terugsturen. Ik had hier totaal geen controle over en wist ook niets over de staat van de terugkerende producten want zij sturen geen foto’s en ik kon moeilijk naar Polen gaan kijken. Ik wou mijn contract opzeggen maar dat heeft uiteindelijk ook nog zeker 3 maand geduurd. Op het einde vroegen ze mij wat ze met mijn producten moesten doen, terugsturen of vernietigen. Ik was zo geschrokken van die mail dat ik zelfs niet geantwoord heb. Dan denk je als jonge ondernemer dat je een kans gekregen hebt om met zo’n grote partij samen te werken…

Ik gebruik de naam nu wel nog in mijn marketing en het zotte is dat ik voor mezelf nog dingen besteld heb op Zalando.

Dit is een discussie die ik vaak thuis heb. We moeten er mee stoppen om van die grote partijen te kopen maar anderzijds zijn er vaak geen interessante alternatieven meer. Ik kan bijvoorbeeld met Gutness die service niet geven. Ik heb dan nog het geluk dat ik een product heb dat nergens anders te verkrijgen is. Als ik morgen iets moet verkopen waarop er concurrentie is dat zou gewoon niet gaan. Het is daarom ook zo belangrijk om uit te leggen dat we ecologie belangrijk vinden, waarom de verzendkosten zo duur zijn, dat we zorgen voor werkgelegenheid in eigen land,… Ik wou jouw verhaal dus zeker horen zodat mensen begrijpen wat er achter die makkelijke aankoop zit bij Zalando. Het is een makkelijke aankoop en zeer klantvriendelijk maar we zijn er onszelf wel mee aan het vernietigen op die manier.

We gaan nooit kunnen concurreren met die grote partijen want ook in de toekomst zullen zij steeds een stapje voor zijn op vlak van bepaalde software. Waar wij dan wel een voordeel mee hebben is met ons verhaal en onze persoonlijkheid. Je authentieke persoonlijkheid mee in je brand steken is iets wat bijvoorbeeld een Zalando nooit zal kunnen. Wie weet zijn zij daar een klein beetje jaloers op! Want zij kunnen niet verkopen onder een bepaald gezicht en dat kunnen wij wel. Ik zou graag mijn productie naar ergens in Europa verhuizen. Wat zou betekenen dat mijn klanten dan wel wat langer zouden moeten wachten op hun pakketje. Maar ik zal met veel plezier tonen hoe het eruit ziet achter de schermen en als er iets stuk is zal ik zorgen voor een heel goede customer service.

Dat is iets wat we massaal als lokale ondernemers moeten gaan doen. We moeten stoppen om het ook maar te proberen om eraan mee te doen. Natuurlijk willen we met onze missie meer mensen bereiken maar ik heb het moeilijk omdat ik alweer hun systemen moet gebruiken. Op Facebook werden we onlangs gecensureerd omdat we geen medische claims mogen doen omdat omega 3 goed is voor het immuunsysteem. Of krijgen we op onze post “laat je vaccineren”.

Ja en neem allemaal nog wat Dafalgans. Ik zie het een beetje anders. Je personal brand staat los van de platforms en kunnen ze jou niet afnemen. Het platform is hun huis met belachelijke regels maar anderzijds ben ik net ook heel dankbaar omdat ik er mocht gebruik van maken.

Heb je een alternatief klaar?

Ik heb persoonlijk geen mailinglijst. Bij Alfavrouwen hebben wij wel een grote mailinglijst maar ik heb daar eigenlijk nog niet zo veel over nagedacht. Ik ga er ook niet vanuit dat ik er morgen vanaf zou gesmeten worden. Ik ben ook niet zo expliciet in het benoemen van zo’n zaken. Ik ben er ook van overtuigd dat wat er ook gebeurt, mensen mij wel zouden vinden. Dan vind ik wel een ander platform zoals TikTok of iets nieuws.

Ik wou even stoppen met Instagram want ik heb met Gutness ook een grote mailinglijst opgebouwd. Wel merk ik dat je veel meer een band kan opbouwen met je publiek via Instagram stories dan via een mail. De respons is veel hoger met het klein beetje mensen dat ik bereik via Instagram dan via de massa mailinglijst. Dus op dit moment zal ik zeker Instagram nog blijven gebruiken maar ik werk ondertussen wel al aan een andere strategie. Wat zouden andere manieren kunnen zijn om te adverteren zonder gebruik te moeten maken van Facebook ads?

Ik gebruik Facebook ads. Het afgelopen jaar heeft Apple (met de komst van de nieuwe ios software) er wel voor gezorgd dat mensen kunnen kiezen of ze getracked willen worden via hun apps zoals Facebook dit doet. 80% van de Apple gebruikers heeft natuurlijk op de knop “nee” gedrukt. Wat betekende dat je plots als ondernemer via Facebook veel minder mensen kon bereiken. Wij hebben dit allebei natuurlijk heel hard gevoeld. Maar we zijn gelukkig niet volledig afhankelijk van 1 partij. Wat we nu hebben moeten we eigenlijk gaan transformeren naar de nieuwe tijd. Als je kijkt naar wat mensen nu willen kopen dan ben ik blij dat dat geëvolueerd is. Ze gaan misschien meer naar ervaringen dan naar mindless producten consumeren. Wij moeten daar gewoon in meegaan en ons niet proberen te verzetten. Naar wat jij doet daar kijk ik enorm naar op. Jij durft je uit te spreken voor je publiek. Ik sleep nog een hele hoop mensen mee van vroeger die nog niet allemaal mee zijn. Het zou dus zeker kunnen dat jij betere verkopen haalt daardoor omdat je zo’n trouwe doelgroep hebt. Terwijl ik een enorm grote doelgroep heb en er daardoor misschien minder verkoop uithaal. Als ik nu iets zou opbouwen dan zou dat er helemaal anders uitzien.

Los van de getalletjes, ik word daar oprecht gelukkig van. Ik ben blij dat ik op een bepaald moment besloten heb om een personal brand te hebben waarop ik 100 % mezelf kan zijn. Dan trek je automatisch de mensen aan die bij je energie horen.

Ik hoop dat in de toekomst iedereen vanuit zijn authentieke zelf gaat ondernemen. Dan gaan we niet afhankelijk zijn van die platformen, niet te weinig geld verdienen en niet concurreren want iedereen is uniek. Nu zitten we nog in een soort van transitiefase waarbij we ego gewijs nog niet van willen afstappen. Die zaken zullen zelf lossen en dan gaan wij daardoor moeten. Dat is ook weer net iets heel leuk.

Dat is een heel mooie boodschap en ook heel hoopgevend! Het is ok om een miljoen euro te wensen met je bedrijf om daarna iets compleet anders te willen. Die transformatie samen aangaan is super boeiend. Ik vind jou een super inspirerende madam en ook heel boeiend wat jullie met Alfavrouwen doen. Ik ben blij dat we dit gesprek konden hebben ook om andere ondernemers te kunnen inspireren. Ik ben zelfs blij met die nieuwe wereld.

Ik kijk er enorm naar uit om zelf ook helemaal in alignment te leven. Misschien ga ik vandaag werken, misschien niet. Op de waves van energie en dat mijn doelgroep ook 100 % mijn doelgroep is. Je slaapt zoveel je wilt, je mag ook sporten tijdens een werkdag, geen concurrentie en dat is allemaal prima. Ik wens dat voor mezelf maar ik denk ook dat we met z’n allen daar naartoe zouden moeten kunnen gaan. De wereld veranderen start bij jezelf. Wanneer je jezelf behandelt als je beste vriendin dan gaat de rest van de wereld volgen. We moeten niet altijd onze energie naar buiten keren maar ook naar binnen.

Absoluut, je geeft zelf het voorbeeld. Je energie trekt de juiste mensen aan die je kan blijven inspireren via je platform.

Elke Vermeire

Elke Vermeire is ondernemer, auteur en spreker die werkt rond thema’s als zielsverdieping, holistische gezondheid en ondernemerschap. De tools die ze hierbij gebruikt zijn tarot, astrologie, Chinese elementen en orthomoleculaire voeding

Vorige
Vorige

#Rebel 7: Nele Flamang

Volgende
Volgende

#Rebel 5: Thomas Cherlet